Wednesday, November 2, 2011

Hamas: Hentikan Dukungan Terhadap Israel


Hamas menegaskan bahawa perjanjian Balfour tidak sah dan zalim, janji dari orang yang bukan pemilik kepada orang yang tidak berhak. Inggeris dan Negara-negara penyokong Israel mempunyai tanggungjawab sejarah atas apa yang berlaku pada rakyat Palestin berupa kejahatan dan polisi perkauman zionis Israel. Hamas menuntut Negara-negara tersebut supaya menghentikan sokongannya dan menghentikan keberpihakannya kepada zionis Israel.

Dalam keluaran yang diterima Pusat Maklumat Palestin, Hamas menyebutkan, kejayaan perlawanan Palestin menawan tentera Israel, Shalit dan membebaskan para tawanan pejuang dari penjara Israel merupakan kemenangan bagi kaedah perlawanan yang akan dijadikan cara untuk membebaskan lebih banyak tawanan, dan membebaskan negeri serta mengembalikan hak-hak yang terampas.

Hamas menekankan sikapnya berpegang kepada dialog nasional menyeluruh sebagai cara melindungi hak dan menjaga persatuan dalaman, merealisasikan perdamaian nasional dan membina strategi Palestin bersatu, yang dipersetujui dengan landasan perlawanan untuk meraih kebebasan dan kemerdekaan.

Hamas menyebutkan, "Amaran ke 94 perjanjian Balfour, rakyat Palestin masih teguh dan sabar, berjuang dan berpegang teguh kepada perlembagaan negara. Serangan dan kejahatan Israel yang terus berlanjutan ke Gaza dan tindakan jahatnya di Tebing Barat, projek penempatan yahudi, yahudisasi Al-Quds dan wilayah Palestin yang lain, pengusiran rakyat Palestin dari negerinya, semua itu tidak akan memadamkan bara perlawanan dan perjuangan di jiwa rakyat Palestin, dan tidak akan menghapuskan hak kembali dan perjuangan membebaskan Al-Quds, tempat suci dan setiap jengkal tanah Palestin. "

No comments:

Post a Comment