Sunday, December 25, 2011

Haniyah Bertemu Utusan Resmi Mesir dan Wakil Ikhwan di Kairo


PM Palestin Ismail Haniyah menegaskan bahawa hubungan Palestin dan Mesir sangat kuat. Dia memuji peranan Kaherah dalam menyelesaikan pelbagai persoalan Palestin.

Hal tersebut disampaikan Haniyah saat menerima utusan rasmi tingat tinggi kerajaan Mesir yang dipimpin Jeneral Nadir al Asar, penanggung jawab masalah Palestin di agensi perisikan am Mesir, di bangunan tempat tinggal Haniyah di Kaherah. Kedua-duanya membincangkan seputar perdamaian Palestin dan hubungan dua hala antara Mesir dan Palestin.

Haniyah menyatakan berterima kasih kepada kerajaan Mesir atas kemudahan yang diberikan untuk boleh masuk ke negara Mesir. Dia menegaskan bahawa hubungan antara kedua-dua negara sangat hangat dan kuat. Haniyah memuji peranan Mesir yang orisinil dan teguh dalam menyokong isu Palestin dan rakyat Palestin dalam banyak bidang.

Selain itu, Haniyah juga menerima wakil pimpinan jamaah Ikhwanul Muslimin Mesir, Naib Mursyid Ikhwan Khairat Shatir. Kedua-duanya membincangkan perkembangan terkini masalah perdamaian Palestin dan isu al Quds, serta apa yang terjadi pada tempat suci tersebut dari aksi-aksi permusuhan yang terus berterusan yang dilakukan penjajah Zionis Israel. Kedua-duanya juga membicarakan hubungan yang kuat antara Mesir dan Palestin.

Setelah itu Haniyah akan melakukan pertemuan dengan beberapa pegawai tinggi Mesir, termasuk pengarah agensi perisikan am Mesir, Jeneral Mamduh Muwafi, PM Mesir Dr. Kamal Ganzuri, Setiausaha Agung Liga Arab Nabil Arabi, Menteri Luar Mesir Muhammad Kamil Amr, dan Mursyid Ikhwan Dr. Muhammad Badi.

PM Palestin Ismail Haniyah tiba di Mesir, Ahad (25/12), melalui gerbang perlintasan darat Rafah, untuk memulakan kunjungannya ke negara-negara Arab dan dunia Islam. Dia juga bertekad untuk mengikuti persidangan antarabangsa al Quds di Khurtum, Sudan.

No comments:

Post a Comment